ŞTIRI SIBIU – Infracţiuni de delapidare (în formă continuată), complicitate la delapidare (în formă continuată) și spălare a banilor (în formă continuată)

0
224

Prim procuror Ion Veştemean, în calitate de purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, este împuternicit să aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele:

La data de 10.06.2021, organele de cercetare penală din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, s-au sesizat din oficiu cu privire la săvârşirea infracţiunilor de delapidare (în formă continuată), complicitate la delapidare (în formă continuată) și spălare a banilor (în formă continuată). În urma sesizării, la aceiaşi dată, s-a înregistrat dosar penal la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu.

Din cercetările efectuate s-au reţinut următoarele:

  1. Prin ordonanța nr. 398/P/2021 din data de 10.06.2021 a organelor de cercetare penală din cadrul I.P.J. Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalității Economice s-a dispus începerea urmăririi penale „in rem” pentru comiterea infracțiunilor de delapidare, în formă continuată, complicitate la delapidare, în formă continuată şi spălare a banilor, în formă continuată.
    În fapt se reține că, în perioada decembrie 2018 – septembrie 2020, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) ajutat fiind de suspectul (cu funcţie de conducere economică în cadrul Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) și suspectul (gestionar şi administrator al resurselor financiare ale acestei organizații non-profit) a efectuat mai multe plăți nejustificate, folosind, fără drept, sumele de bani ale acestei entități juridice, sume provenite, cel mai probabil, din înstrăinarea, în luna decembrie 2018, a imobilului situat în municipiul Sibiu, str. Telefoanelor, nr. 1, jud. Sibiu (sediul C.C.I.A. Sibiu), în schimbul unui preț de 2.050.000 de euro, activități susceptibile a întruni elementele constitutive ale infracțiunilor de delapidare, în formă continuată, prev. și ped. de art. 295 alin. 1 C.pen., raportat la art. 308 alin. 1 C.pen., cu aplicarea art. 35 alin. 1 C.pen., și respectiv complicitate la delapidare, în formă continuată, prev. și ped. de art. 48 alin. 1 C.pen., cu referire la art. 295 alin.1 C.pen., raportat la art. 308 alin. 1 și 2 C.pen., cu aplicarea art. 35 alin. 1 C.pen.
    Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu, potrivit protocolului consorțiului creat în vederea organizării și derulării evenimentului „Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019”, nu contribuia cu resurse financiare la acest eveniment, având aport doar în know-how și în atragerea de eventuale sponsorizări, suspectul, încălcând acest protocol, a efectuat plăți către mai multe entități juridice (societăți comerciale, asociații și fundații), dispunând astfel, fără drept, de sume de bani pe care le gestiona și le administra în numele C.C.I.A. Sibiu, asigurându-se astfel un folos material altuia.
    Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) a efectuat plăți suplimentare, fără drept, din conturile acestei entități juridice, ce se ridică la valoarea totală de 338.589,61 lei, după cum chiar suspectul recunoaște indirect prin solicitarea decontări acestor cheltuieli ca fiind făcute din fonduri proprii în legătură cu organizarea evenimentului „Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019”.
    Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu), beneficiind de ajutorul celorlalţi doi suspecţi a dispus achitarea din conturile C.C.I.A. Sibiu a unor servicii în valoare totală de aproximativ 830.000 lei care nu au fost prestate în folosul acestei entități non-profit, existând o suspiciune rezonabilă că acestea au fost prestate în folosul personal al făptuitorului sau în beneficiul societății comerciale controlată de familia suspectului.
  2. Ulterior, prin ordonanța nr. 398/P/2021 din data de 08.09.2021 a procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, s-a dispus extinderea urmăririi penale „in rem” cu privire la infracțiunile de cumpărare de influență, complicitate la cumpărare de influență, complicitate la trafic de influență, trafic de influență, și respectiv dare de mită.
    În fapt, în cursul lunii mai 2021, printr-o hotărâre a Consiliului Județean Sibiu, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) , alături de funcționari publici cu funcții de conducere din cadrul Consiliului Județean Sibiu , a fost numit în cadrul celor două comisii de selecție a membrilor Consiliului de Administrație al societății Drumuri și Poduri S.A. Sibiu, și respectiv a membrilor în Consiliul de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu Regie Autonomă, pentru perioada 2021 – 2025.
    Dată fiind și împrejurarea că, atât pentru perioada 2012-2016, cât și pentru perioada 2017-2021, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) a făcut parte din aceste două comisii, ocazii cu care acesta a manifestat rolul de decident, beneficiind și de un ascendent profesional în domeniul managementului asupra celorlalți membrii ai comisiilor respective, în cadrul acestei proceduri demarate în luna mai 2021, directorul general al C.C.I.A. Sibiu, și-a asumat rolul de conducător al acestor proceduri și unic decident în privința numirii în calitate de membru în Consiliului de Administrație al societății Drumuri și Poduri S.A. Sibiu, și respectiv în Consiliul de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu Regie Autonomă, pentru perioada 2021 – 2025.
    Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) deține rolul primordial în a decide câştigătorul concursurilor, dat fiind faptul că acesta era persoana care efectiv întocmea scrisoarea de așteptări și, totodată, acesta era privit ca persoana ce deținea cunoștințele de specialitate și soluțiile manageriale necesare în vederea atingerii acelor obiective, cu alte cuvinte suspectul avea atât întrebările, cât și răspunsurile la acest interviu, rolul celorlalți doi membrii fiind unul neînsemnat, de altfel, rolul de unic decident al acestuia, este precizat chiar de acesta în cadrul mai multor discuții telefonice legate de întocmirea scrisorii de așteptări, dar și relative la modalitatea de intervievare a membrilor în Consiliul de Administrație al societății Drumuri și Poduri S.A. Sibiu.
    Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu), cunoscând faptul că o persoană urmează a candida pentru postul de director comercial în cadrul Aeroportului Internațional Sibiu R.A. și implicit urma a susține un interviu în fața comisiei de selecție al cărui unic decident era suspectul, l-a contactat telefonic pe soțul, polițist cu funcție de conducere în I.P.J. Sibiu pentru a stabili o întâlnire cu acesta, în cadrul căreia ar putea discuta atât situația agentului de poliție C.S.R. cât și cea a soției polițistului, potențială candidată la funcția de director comercial al Aeroportului Internațional Sibiu R.A.
    În data de 19.08.2021, suspectul a venit la biroul polițistului cu funcție de conducere în I.P.J. Sibiu, unde, după o scurtă tatonare prin solicitarea unor sfaturi de natură tehnică cu privire la modalitatea de transfer a polițiștilor, i-a solicitat să îl transfere pe agentul de poliție C.S.R.de la Postul de Poliție Șelimbăr la o unitate de poliție rutieră din municipiul Sibiu.
    Imediat după solicitarea legată de transferul polițistului, și-a oferit „serviciul” său în folosul candidatei, spunând că trebuie să aibă o întâlnire cu aceasta unde urmează a discuta cu privire la cerințele concursului de ocupare a postului de director comercial în cadrul Aeroportului Internațional Sibiu R.A., în care a afirmat că trebuie să o pregătească și să o pună în temă cu obiectivele și metodele manageriale de atingere ale acestora întrucât au fost cazuri când au „picat” candidați.
  3. Totodată, prin ordonanța nr. 398/P/2021 din data de 05.10.2021 a procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, s-a dispus extinderea urmăririi penale „in rem” cu privire la infracțiunii de folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.
    În fapt, la data de 06.09.2021, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) ce a întocmit scrisoarea de așteptări din partea autorității tutelare, respectiv Consiliul Județean Sibiu, este apelat de către candidatul, președinte în funcție al Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu, care și-a depus candidatura pentru un nou mandat de membru în consiliul de administrație al Aeroportului Internațional Sibiu.
    Astfel, suspectul i-a transmis candidatului mai sus menţionat soluțiile pe care acesta din urmă trebuie să le expună pentru a fi considerat compatibil cu funcția de administrator pe care urma a o ocupa, in concreto, examinatorul/evaluatorul i-a spus candidatului, neautorizat a deține astfel de date sau informații, răspunsurile corecte la examenul/concursul pe care urma a-l susține în data de 28.09.2021.
    Ulterior acestor discuții telefonice ample, în cadrul cărora candidatul, fără a fi autorizat, a aflat date și informații nedestinate publicității de la deținătorul acestor date, a avut loc interviul în cadrul căruia candidatul și-a prezentat proiectul său managerial (scrisoarea de intenții) în fața comisiei de selecție din care făcea parte directorul executiv al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu, acesta, după cum anterior s-a precizat asumându-și rolul de unic decident, iar, în urma evaluării acestui proiect întocmit pe baza informațiilor furnizate, fără drept, de examinator, acest candidat a fost declarat admis, toți ceilalți candidați la funcția de membru în cadrul Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu fiind declarați respinși.
    Întrucât, din datele și probele existente în cauză la acest moment rezultă indicii rezonabile că suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) a comis infracțiunile de delapidare, în formă continuată, trafic de influență, dare de mită, şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în timp ce suspecta (cu funcţie de conducere economică în cadrul Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu) a săvârșit infracțiunea de complicitate la delapidare iar suspectul (gestionar şi administrator al resurselor financiare ale acestei organizații non-profit) a comis infracțiunile de complicitate la delapidare, complicitate la cumpărare de influență şi complicitate la trafic de influență, prin ordonanța procurorului de caz din data de 06.12.2021 s-a dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de aceştia, cei trei dobândind astfel calitatea de suspecți în cauză.
    În cursul zilei de 08.12.2021 au fost efectuate un număr de 13 percheziţii domiciliare în municipiul Sibiu şi Bucureşti, din 32 de locaţii au fost ridicate documente iar faţă de un număr de 35 de persoane au fost emise mandate de aducere în vederea audierii în cauză.
    După audierea personelor chemate în calitate de martori şi suspecţi, urmează a se aprecia cu privire la eventualelor măsuri preventive ce vor fi dispuse în cauză.
    Pe parcursul cercetărilor, procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, a beneficiat de sprijinul lucrătorilor de poliţie judiciară din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice şi a lucrătorilor de poliţie din cadrul Serviciului Operațiuni Speciale Sibiu, Brigada Operaţiuni Speciale Alba şi Serviciului Acţiuni Speciale Sibiu.

Precizăm că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate în nicio situaţie să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.        

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.