Fenomenul absenteismului și al abandonului școlar, la nivelul unităților de învățământ din județul Sibiu

0
660

Fenomenul de absenteism

Fenomenul de absenteism s-a manifestat în aproximativ aceiaşi parametri ca şi în anii şcolariprecedenţi. Cu toate că gradul de participare la educaţie a înregistrat procente mai ridicate faţă de anul şcolar precedent, şi decât media pe ţară, la majoritatea nivelurilor de şcolaritate fenomenul absenteismului rămâne o problemă nerezolvată pentru multe dintre unităţileşcolare, atât în mediul urban, cât şi în cel rural.Unitățile de învățământ care au înregistrat un număr ridicat de absențe nemotivate:Nivel primar/gimnazial: Școala Gimnazială nr. 10 Sibiu, Școala Gimnazială nr. 4 Mediaș, Școala Gimnazială Nr. 5 Mediaș, Școala Gimnazială Nocrich, Școala Gimnazială Bazna, Școala Gimnazială Blăjel, Școala Gimnazială JinaNivel liceal/profesional: Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară ”Terezianum” Sibiu, Colegiul Tehnic ”Independența” Sibiu, Liceul Tehnologic ”H. Coandă” Sibiu, Liceul Tehnologic ”Automecanica” Mediaș, Colegiul Tehnic ”Mediensis” Mediaș, Liceul „T. Cipariu” Dumbrăveni.Elevii de la liceu care au acumulat 10 absențe nemotivate și erau beneficiari de burse ”bani de liceu” au pierdut această bursă în următoarea lună. Elevii din învățământul profesional beneficiază de o bursă în valoare de 200 lei/lună. Din cauza absențelor elevii din învățământul profesional care Proporţiile acestui fenomen sunt reflectate în sancţiunile aplicate pentru absenţele nemotivate, în conformitate cu Regulamentul de organizare şifuncţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar și Statutul elevului. Astfel 428 de elevi au avut nota scăzută la purtare sub 7. Peste 120 de elevi au fost exmatriculați.

Fenomenul de abandon

În anul şcolar 2017-2018, fenomenul de abandon s-a manifestat în aproximativ aceiaşi parametri ca şi în anii şcolariprecedenţi, la aproximativ 0,60 % (278 elevi – până la data de 05.07.2018);menționăm că datele sunt aproximative, deoarece la licee tehnologice, respectiv scoala profesională, anul școlar se încheie în 20 iulie). Dintre aceștia aproximativ 120 elevi sunt în  mediul urban și restul in mediul rural. În anul scolar2016-2017 au abandonat școala 291 elevi, în 2015-2016 au abandonat școala 297  elevi, 305 elevi au abandonat în anul scolar 2014-2015 și 428 elevi în anul scolar 2013-2014, în medie/an  procentul fiind de aproximativ 0,60-0,70%.Menționăm că în anul școlar 2017-2018 au fost reintegrați în scoli un număr de 74 elevi care se aflau în abandon în anul școlar anterior. Abandonul școlar la învățământul primar și gimnazial este prezent mai ales în unităţileşcolare din mediul rural.La nivel liceal (în clasele IX și a X –învățământ obligatoriu) elevii care abandonează școala provin cu precădere din mediul rural. Putem concluziona că în județul Sibiu motivele abandonului școlar sunt: situația materială precară a familiilor din mediul rural, plecarea elevilor în străinătate, elevi cu C.E.S. (cerințe educative speciale) care nu pot face față sistemului educațional, eleve căsătorite (în localitățile cu comunitate majoritară romă).Unități de învățământ cu elevi în abandon: Școala Gimnazială Nr. 10 Sibiu, Colegiul Tehnic ”Independența” Sibiu, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară ”Terezianum” Sibiu, Liceul Tehnologic Iacobeni, Liceul Tehnologic ”Stănescu Valerian” Tîrnava, Școala Gimnazială Blăjel, Școala Gimnazială Jina, Școala Gimnazială ”I. Ban Dascălu” Poiana Sibiului, Școala Gimnazială Nocrich, Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr 1 Sibiu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.