Recitalul va avea loc marți, 11 aprilie, ora 19.00, la Sala Thalia, cu lucrări din creația compozitorilor români Nicolae Lungu, Gheorghe Danga, Gavriil Musicescu și Alexandru Podoleanu, dar și cânturi gregoriene.Biletele sunt puse în vânzare la casa de bilete a Filarmonicii și online în aplicația Filarmonica Sibiu și pe www.iabilet.ro, la prețul de 30 lei (50% reducere pentru elevi, studenți, pensionari).
Acest proiect se dorește a fi o punte de legătură între cele două dimensiuni sonore, cea romano-catolică și ortodox-bizantină, unite prin sonoritățile simfonice ale pianului, dimensiuni pe care le leagă, unește și preschimbă în veșmânturi noi, păstrând totuși caracterul și esența sobrietății care definește cele două entități liturgice.
„Recitalul reunește două dimensiuni sonore – una bizantină, cealaltă gregoriană – într-un singur demers componistic și, totodată, improvizatoric. Cele mai cunoscute corale ortodox-bizantine vor fi reinterpretate, transformate și recontextualizate într-o nouă manieră armonică, polifonică și melodică, dând naștere, astfel, unor noi compoziții pentru pian solo, dar păstrând esența și caracterul pe care autorii inițiali au inoculat-o lucrărilor corale. Compoziții precum: ‘Prohodul Domnului’- Nicolae Lungu, ‘Fie, Doamne, Mila Ta’- Gheorghe Danga, ‘Hristos Anesti’-‘Gavriil Musicescu, ‘Hristos a înviat’- Alexandru Podoleanu, ‘Hristos a înviat’- Gavriil Musicescu vor răsuna înveșmântate în sonoritățile simfonice ale pianului, explorând posibilități nebănuite aduse lucrării inițiale, dar păstrând totodată un caracter liturgic și reflexiv.
Muzica gregoriană, aidoma celei bizantine, va fi reașezată într-un profil armonic nou, cu multe variante melodice, de caracter, dar fără a altera substratul intim, liturgic și meditativ al coralelor. Muzica astfel rezultată va fi una nouă, surprinzătoare și originală, păstrând sobrietatea și lirismul inițial. Aș menționa cânturile gregoriene: ‘Victimae paschali’, ‘O, filii et filiae’, ‘Regina caeli’, ‘Ubi caritas’, ‘Christus vincit’ – imn latin.
Cânturile menționate vor fi supuse unui travaliu armonico-melodic cât se poate de apropiat stilului coral modal, specific Evului Mediu, preschimbarea făcându-se cu respectul cuvenit adus unei muzici sacre de un asemenea nivel spiritual, cum este muzica gregoriană”, a declarat muzicianul.
Invitatul nostru de săptămâna viitoare este licenţiat al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, la secţiile de studii muzicale teoretice şi interpretare muzicală -pian. Pianist de jazz, interpret de muzică clasică și compozitor, Ștefan Lovin s-a făcut remarcat ca muzician începând cu Festivalul de Jazz de la Sibiu (2005), în cadrul căruia a prezentat o lucrare proprie ce folosea tehnica pianului preparat, tehnici componistice aparținând muzicii contemporane și jazzului modern. Au urmat Festivalul de Jazz de la București din același an, unde a prezentat în premieră în România compoziția „La Fiesta” a legendarului pianist american Chick Corea pentru pian solo, în aceeași variantă în care a prezentat-o autorul în anul 1978; EUROPAfest edițiile 2006 (în cadrul galei de la Ateneul Român, unde a prezentat un standard de jazz orchestrat de el însuși intitulat „Be my love” cu orchestra de coarde dirijată de Alexandru Ganea) și 2016 (Sala Teatrelli – în duet cu Stefano Latteri – Italia), Festivalul de Muzică Contemporană 2008, unde a interpretat lucrarea compozitoarei Silvia Macovei -„Cetăți Astrale”, proiectul solistic Reimagining Bach, în cadrul căruia a prezentat un concept inedit de improvizație – interpretare, pornind de la preludiile lui J.S. Bach și multe alte proiecte. A fost angrenat în multe recitaluri solo, activând în duete pian – percuție, proiecte de jazz modern cu dans contemporan, jazz modern cu rock progresiv, toate aceste colaborări reliefând căutările componistice ale protagonistului. În ultima perioadă, s-a axat exclusiv pe recitaluri de pian solo de muzică cultă cu lucrări din Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Rachmaninov, Skriabin, Șostakovici și alți mari maeștri ai artei claviaturii, toate aceste apariții reliefând și latura interpretativă a pianistului.
În decembrie 2020, a prezentat pe scena Filarmonicii Sibiu un proiect pentru pian solo intitulat „Colindele românești în rezonanța pianului”, proiect inspirat, așa cum sugerează și titlul, din colindele corale și de inspirație folclorică.
Tot la Sibiu, în iulie 2021, a prezentat în cadrul Zilelor MuzicaleRomâno-Americane, organizate de Filarmonica de Stat Sibiu, pe scena din Piața Mare, un program pentru pian solo axat pe melodii și structuri improvizatorice provenind din muzica românească, inclusiv o transcripție pentru pian a celebrei lucrări pentru orchestră de coarde „Preludiu la unison” de George Enescu.