Ştiri Sibiu – Radiografia activității de control în semestrul I al anului 2022 din punct de vedere al relațiilor de muncă

0
126
Legislaţia muncii este o componentă a sistemului naţional de reglementări în domeniul raporturilor de muncă, care stabilește modul în care se efectuează controlul aplicării acesteia precum și jurisdicția muncii. Caracteristica ei fundamentală este aceea că se află într-un proces de armonizare cu prevederile directivelor europene în domeniu. Astfel, spre exemplu:
·                           Codul Muncii transpune art. 16 lit. b), art. 18 şi 19 din Directiva 2003/88/CE privind anumite aspecte ale organizării timpului de lucru şi art. 3, 4 şi 10 din   Directiva 2008/104/CE privind munca prin agent de muncă temporară. Legea reglementează domeniul raporturilor de muncă, modul în care se efectuează controlul aplicării reglementărilor din domeniul raporturilor de muncă, jurisdicţia muncii. 
·                           Odată cu integrarea României în Uniunea Europeană și transpunerea acquis-ului comunitar în toate segmentele în care piața muncii din România interferează cu piața muncii din spațiul comunitar, a intervenit implicit necesitatea armonizării Directivei 1996/71/CE ȘI A Directivei 2014/67/UE, determinând emiterea unor acte normative de transpunere a acesteia în legislația națională, prin Legea 16/2017, privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale și Normele metodologice de punere în aplicare a acesteia.
Legislaţia muncii se fundamentează pe baza prevederilor următoarelor articole din Constituţia României:
art. 9 Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale - transpus în Codul muncii și în Legea dialogului social.
art. 16 Egalitatea în drepturi – transpus în Codul muncii și în Legea nr. 202/2002, privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați.
art. 31 Dreptul la informaţie – transpus în Codul muncii, Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare și consultare a angajaților.

art. 34 Dreptul la ocrotirea sănătăţii este garantat – transpus în Codul muncii și în Legea nr. 319/2006 a sănătății și securității în muncă.

art. 40 Dreptul de asociere – transpus în art. 7 și 214 din Codul muncii și în art. 3 din Legea dialogului social.

art. 41 Munca şi protecţia socială a muncii - sunt aplicabile majoritatea legilor din domeniul relațiilor de muncă, obiectivul general fiind acela de protecție socială a salariaților. 
art. 42 Interzicerea muncii forţate – sunt aplicabile prevederile Codului Muncii.
art. 43 Dreptul la greva - transpus în Codul muncii și în Legea dialogului social.

art. 45 Libertatea economică – transpus în Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale și în O.U.G. nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale.

art. 47 Nivelul de trai – transpus în Codul muncii.

art. 49 Protecţia copiilor şi a tinerilor – transpus în Codul muncii și în Legea nr. 319/2006 a sănătății și securității în muncă.

art. 50 Protecţia persoanelor cu handicap – transpus în Codul muncii și în Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

art. 51 Dreptul de petiţionare – transpus în O.G. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor.
art. 52 Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică – transpus în Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.

Inspecţia Muncii – este organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Muncii și Protecției Sociale şi îndeplineşte funcţia de autoritate de stat, prin care asigură exercitarea controlului în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei. Instituția acţionează pentru asigurarea protecţiei sociale a muncii, în baza prevederilor art. 41 din Constituţia României, republicată, fiind înființată și organizată în baza Legii nr. 108/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a H.G. nr. 488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Inspecției Muncii. Inspecția Muncii are în subordine inspectorate teritoriale de muncă, unități cu personalitate juridică, care sunt organizate în fiecare județ și în municipiul București.

Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu este instituție publică aflată în subordinea Inspecției Muncii, prin care se exercită atribuții de autoritate de stat în domeniul muncii, relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă și a supravegherii pieței. Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu exercită controlul aplicării unitare a prevederilor legale în domeniile sale de competență la toate persoanele juridice și fizice din sectorul public, mixt, privat și la alte categorii de angajatori.

Conform datelor din registrul general de evidență a salariaților, din numărul total de 13880 angajatori activi înregistrați în județul Sibiu la data de 30.06.2022, 85,86% îl reprezintă microîntreprinderile, 11,23% societățile mici, 2,41% societățile mijlocii și 0,48% societățile mari.

În primul semestru al anului 2022 controlul în domeniul relațiilor de muncă s-a desfășurat cu un număr de 16 inspectori de muncă din cadrul Serviciului Control Relații de Muncă și un număr de 2 inspectori de muncă din cadrul Compartimentului Muncă nedeclarată.

Pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legislaţiei muncii în domeniul relaţiilor de muncă, în primul semestru al anului 2022 inspectorii din cadrul Serviciului Control Relații de Muncă și Compartimentului Muncă Nedeclarată au efectuat un număr total de 1.105 controale, prilej cu care au fost dispuse 877 măsuri pentru deficienţele constatate şi au fost aplicate 446 sancţiuni contravenţionale, din care 108 amenzi în valoare totală de 1.522.300 lei și 338 de avertismente.

Munca nedeclarată cât și munca subdeclarată au efecte negative pe termen scurt dar mai ales pe termen lung, atât pentru individ, cât și pentru societate, precum și pentru bugetul de stat, existând o relație interdependentă între plata contribuțiilor sociale și impozitelor și accesul la drepturile de asigurări sociale și alte măsuri de protecție socială.

Inspectorii de muncă din cadrul Serviciului Control Relaţii de Muncă și Compartimentului Muncă Nedeclarată, au efectuat un număr de 998 controale în care unul din obiectivele principale este identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată și subdeclarată,  ceea ce reprezintă 90,32% din numărul total de controale efectuate în această perioadă în domeniul relațiilor de muncă.

Au fost identificate 88 persoane care lucrau fără forme legale la un număr de 45 agenţi economici. Au fost aplicate 50 sancţiuni contravenţionale pentru cele patru forme de muncă nedeclarată, respectiv 36 amenzi în valoare de 1.280.000 lei și 14 avertismente.

Au fost efectuate 14 controale cu lucrători din cadrul I.P.J. Sibiu, lucrătorii din cadrul Inspectoratului General pentru Imigrări Sibiu precum și cu lucrători din cadrul Prefecturii Sibiu. Au fost aplicate 3 sancțiuni contravenționale respectiv 2 amenzi în valoare de 21.500 lei și 1 avertisment.

În primul semestru al anului 2022 s-au desfăşurat, la iniţiativa Inspecţiei Muncii, un număr de 4 campanii naţionale pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată la angajatorii care desfășoară activitate în domeniul depozitelor, comerțului, stații de distribuire a carburanților auto, respectiv fabricarea produselor de brutărie și a produselor făinoase și comerț cu amânuntul al pâinii, produselor de patiserie și produselor zaharoase, în magazine specializate. Cu această ocazie inspectorii de muncă au verificat 170 angajatori care își desfășoară activitatea în domeniile vizate. În urma controalelor efectuate au fost identificate un număr de 4 persoane care prestau muncă nedeclarată, pentru care au fost aplicate 4 amenzi în valoare totală de 60.000 lei. Pentru neconformităţile identificate, s-au dispus 154 măsuri de remediere şi au fost aplicate 89 sancțiuni, din care 22 amenzi în valoare totală de 108.500 și 67 avertismente.

În vederea creșterii gradului de conștientizare a angajatorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, precum și pentru preîntâmpinarea cazurilor de muncă nedeclarată, Inspecția Muncii desfășoară prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă, „Acțiuni de informare” a angajatorilor care desfășoară activitate pe raza județului de competență.

În acest context, pe lângă comunicarea informațiilor utile pe site-ul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu și prin mijloacele media locale, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu, au transmis un număr de 433 scrisori de informare atât la locurile de muncă în care se desfășoară acțiuni de control în domeniul relațiilor de muncă, cât și în format electronic angajatorilor care desfășoară activitate pe raza județului de competență în toate domeniile de activitate.

În data de 13.05.2022, cu ocazia ”Zilei comemorării victimelor accidentelor de muncă”, I.T.M. Sibiu a organizat o întâlnire cu angajatori din județul Sibiu. La întâlnire a fost dezbătută printre altele și tema ”Noutăți legislative privind încadrarea în muncă a cetățenilor ucraineni care provin din zone de conflict armat din Ucraina”.

Facultatea de Drept în parteneriat cu Uniunea Națională a Experților în Legislația Muncii a organizat Conferința cu tema „Aspecte controversate cu privire la încheierea contractului individual de muncă”. Întâlnirea a avut loc în data de 10 iunie 2022, începând cu orele 11.00, în Aula Facultății de Drept, Calea Dumbrăvii, nr. 34.

Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu a dat curs invitației la acest eveniment, prin inspectorul șef, inspectorul șef adjunct în domeniul relațiilor de muncă și inspectori de muncă din cadrul Serviciului Control Relaţii de Muncă, care au răspuns la o serie de întrebări legate de modificările aduse legislației muncii.

Serviciul control relații de muncă a răspuns în scris unui număr de 51 solicitări de informații cu privire la legislația în domeniul relațiilor de muncă, 4 răspunsuri la solicitarea I.P.J. SIBIU și 2 răspunsuri privind informații de interes public la solicitarea presei.

Au fost comunicate informaţii de interes prin redactarea unui număr de 126 răspunsuri scrise la solicitarea Biroului pentru Imigrări Sibiu, referitor la activitatea unor societăţi care întrebuinţează la muncă cetăţeni străini.

Activitatea de consultanţă în domeniul relaţiilor de muncă s-a concretizat în consilierea persoanelor fizice şi juridice care au solicitat sprijinul Inspectoratului Teritorial de Muncă în rezolvarea unor probleme din domeniul relaţiilor de muncă. Consultanţa în domeniul relațiilor de muncă acordată agenţilor economici, la sediul ITM Sibiu sau telefonic, a vizat următoarele probleme:

–      noutăţile legislative în domeniul relaţiilor de muncă;

–      informaţii legislative privind completarea şi transmiterea registrului general de  evidenţă a salariaţilor;

–      respectarea repausului săptămânal şi plata muncii prestate;

–      salariul minim brut pe economie.

Persoanele fizice care s-au prezentat la sediul ITM Sibiu, au primit consultanţă în ceea ce priveşte nerespectarea de către angajatori a drepturilor ce li se cuvin şi care s-a concretizat în depunerea unui număr de 312 sesizări, din care 236 în domeniul relațiilor  de muncă. Principalele aspecte cu care se confruntă angajaţii sunt:

  • neacordarea drepturilor salariale;
  • neîncheierea contractului individual de muncă;
  • neplata orelor suplimentare;
  • nerespectarea timpului de lucru şi a repausului săptămânal;
  • verificare Legea 156/2000.

În primul semestru al anului 2022 au fost soluţionate un număr de 268 sesizări. Principalele aspecte care au fost soluţionate ca urmare a verificărilor efectuate s-au referit la:

  •   încheierea, înregistrarea şi încetarea contractelor individuale de muncă;
  •   neachitarea drepturilor salariale şi a altor drepturi băneşti;
  •   încălcarea prevederilor contractelor colective şi individuale de muncă;
  •   neacordarea concediului de odihnă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.