ŞTIRI SIBIU – Evaluarea activității Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu în anul 2021 

0
159

Pe parcursul anului 2021, an caracterizat de altfel ca fiind o perioadă extrem de dificilă, marcată din nou de efectele unei pandemii care a schimbat realitatea cotidiană în moduri pe care niciunul dintre noi nu și le-ar fi putut imagina, Inspectoratul de Poliție Județean Sibiu, prin eforturile întregului colectiv de polițiști, dar și al personalului contractual, a continuat activitățile de asigurare a ordinii și liniștii publice, intervenție la apelurile de urgență, diminuare a riscul rutier, dar și de gestionare a unor evenimente sportive și culturale de amploare.

Situația operativă complexă nu a condus însă la o diminuare a atenției acordate protejării membrilor comunității și bunurilor acesteia, prevenirea și controlul fenomenului infracțional reprezentând o constantă în efortul susținut de aplicare a literei legii, fără a ignora spiritul ei.

În contextul prevenirii răspândirii la nivel naţional a infecţiei cu Coronavirus SARS-CoV-2, activităţi deosebit de importante au fost desfăşurate în scopul realizării misiunilor specifice din competenţa Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu, principalele obiective, specifice stării de alertă, vizând:

– îndeplinirea atribuţiilor de sprijin al autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, potrivit prevederilor legale;

– asigurarea interoperabilităţii structurilor de poliţie prin desfăşurarea concomitentă a unor acţiuni pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine şi siguranţă publică;

– verificarea modului de respectare a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă prin care au fost instituite măsuri pentru protecţia populaţiei şi a personalului în contextul pandemic;

– realizarea schimbului de date şi informaţii cu alte instituţii, în vederea cunoaşterii în timp oportun a evoluţiei bolii pe teritoriul naţional, precum şi a situaţiei operative în domeniu pentru adoptarea măsurilor specifice, potrivit competenţelor;

– sprijinirea autorităţilor locale şi constituirea unor echipe mixte care să iniţieze măsurile specifice, de primă urgenţă, de prevenire/contracarare a unor evenimente, situaţii ori fenomene grave care pot afecta ordinea şi siguranţa publică în zonele/punctele posibil contaminate.

Totodată, în perioada stării de alertă, polițiștii structurilor de ordine publică şi poliţie rutieră, sprijiniți la nevoie de polițiștii altor departamente din cadrul instituției, au desfăşurat multiple acţiuni preventiv-reactive, în sistem integrat, pentru verificarea respectării normelor legale impuse în acest context, fiind efectuate 7.236 de acțiuni punctuale în mediile de interes și verificate/legitimate 300.399 de persoane în cadrul activităților specifice, cu privire la respectarea măsurilor și interdicțiilor impuse.

De asemenea, în scopul respectării măsurilor de diminuare a impactului riscurilor, conform Legii nr. 55/2010, au fost efectuate 20.422 de controale la societăți comerciale/persoane fizice autorizate din județ.

Pentru neregulile constatate, au fost aplicate 12.689 de sancțiuni contravenționale și au fost înregistrate 4 dosare penale pentru comiterea infracțiunii de zădărnicirea combaterii bolilor, faptă prevăzută de Codul penal.

Una dintre cele mai importante și eficiente resurse în cadrul unei instituții este cea umană, urmărindu-se astfel, pe parcursul întregului an, realizarea unui management responsabil și eficient, în scopul îndeplinirii unor obiective esențiale în cadrul instituției, la data de 31.12.2021 procentul de ocupare a funcțiilor prevăzute fiind de 78,6%.

De la începutul lunii august 2021, a fost operaționalizat Serviciul Pregătire Profesională, având ca principale atribuții coordonarea, monitorizarea și evaluarea pregătirii de specialitate și a celei din domeniul intervenției polițienești, respectiv pregătire tactică, pregătire în domeniul educației fizice și autoapărării, în domeniul tragerilor cu armamentul din dotare și al conducerii autovehiculelor de serviciu în regim prioritar.    

Obiectivul principal al acestei structuri este dat de realizarea unui proces de instruire teoretică și practică de calitate pentru constituirea unui corp polițienesc bine pregătit, pentru a face față provocărilor unui mediu operativ extrem de dinamic.

La finalul anului 2021, a fost realizată, transmisă și aprobată de către conducerea Inspectoratului General al Poliției Române nota de fundamentare  pentru operaționalizarea  proiectului pilot – Echipa  Operativă Canină a Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu, echipă care va asigura în mod sistematic și organizat suport operativ pentru celelalte structuri ale instituției și va crește profesionalizarea, capacitatea de pregătire a câinilor de serviciu, a conducătorilor acestora, precum și livrarea de servicii de calitate pentru realizarea atribuțiilor Poliției Române aflate în sarcina I.P.J. Sibiu.

Rezultatele obținute  se vor  analiza după o perioadă de 12 luni de funcționare a proiectului pilot, pentru stabilirea cu exactitate a eficienței, a impactului operativ și de vizibilitate a elementului polițienesc și pentru identificarea unor noi obiective manageriale de dezvoltare a conceptului la nivelul Poliției Sibiu.

Constatarea eficienței și eficacității echipei canine operative  din  cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu va crea premisa extinderii conceptului la nivel național după modelul deja configurat, pe o perioadă de 5 ani de funcționare, pe trei linii de  acțiune unitară: selecția resursei umane care va deține și folosi câinii de serviciu, integrarea resursei operative a grupelor canine operative în politica operațională și de intervenție a inspectoratelor de poliție teritoriale, aplicarea unitară a cadrului de standardizare existent.

În cadrul activității de prevenire, au fost desfăşurate acţiuni de informare şi prevenire în cadrul celor 14 proiecte și campanii, dintre care amintim: Campania inițiată de I.P.J. Sibiu pe linia prevenirii violenței domestice „În lumea Ioanei”, „Şcoala siguranţei Tedi”, Proiectul „Cyberex””, „Proiect de siguranță în online”,”Atingeri nedorite”, „Sărbătorile se petrec în familie. Tu știi unde este copilul tău”, „Selfie-ul pe tren nu ia like-uri, ia vieți”, „Campania de prevenire a înșelăciunilor online”, „Vacanţă M.A.I. în Siguranţă 2021”, „Vacanța s-a încheiat”, „Foc de artificii 2021”, „Fără discriminare”, „Stop intimidare, start cooperare”, Proiectul „În siguranță la volan. Stop accidentelor”, derulat în colaborare cu Serviciul de Probaţiune Sibiu şi Serviciul Rutier, precum și alte campanii educaţionale derulate în colaborare cu instituţii de învăţământ din judeţ.

În cursul anului, cele 1.678 de activităţi desfăşurate pe linia informării și prevenirii antiinfracţionale şi antivictimale a cetățenilor realizate în școli, on-line sau față în față, au avut peste 10.873 de beneficiari. De menţionat este faptul că numărul beneficiarilor este unul estimativ, neputând fi cuantificat cu exactitate, din cauza specificului activităţilor derulate (în mediul virtual, prin intermediul intervenţiilor radio, a acţiunilor derulate în spaţiul public). 

Pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional, poliţiştii au desfășurat numeroase activităţi de menţinere a ordinii publice, fiind vorba, în concret, despre 19.354 de intervenţii la evenimente, din care 10.346 în mediul urban și 9.008 în mediul rural. 1.669 au fost intervenţii la evenimente semnalate prin Centrul Operațional al I.P.J. Sibiu, 2.861 la evenimente semnalate direct de către cetățeni, 261 la evenimente ca urmare a sesizării din oficiu și 14.563 la solicitări prin S.N.U.A.U.112.

Cu ocazia activităților operative desfășurate, respectiv 20.741 de controale și 2.671 de acțiuni au fost descoperite 1.410 infracţiuni (+155), dintre care 820 de infracţiuni în flagrant delict și aplicate 59.653 de sancțiuni contravenționale.

În anul 2021, apelurile către Sistemul Unic pentru Apeluri de Urgență 112 au necesitat 14.563 de  intervenții. Au fost constatate și aplicate 157 de sancțiuni contravenționale, pentru apelare abuzivă, conform O.U.G. nr. 34/2008, în valoare totală de 171.150 de lei.

Față de anul 2020, când mișcarea populației a fost restricționată, prin instituirea stărilor de urgență și de alertă, pentru limitarea răspândirii virusului SARS-COv-2, când infracționalitatea sesizată  a cunoscut cele mai mici valori din ultimii ani, în anul 2021 se observă o ușoară creștere a criminalității sesizate, determinată și de creșterea mobilității populației.

Astfel, în anul 2021 se înregistrează un trend ascendent al infracţionalităţii sesizate la nivelul județului Sibiu, cu o creștere de 10,2%, per total.

În urma analizei situației operative,  rezultă o creștere a criminalității stradale cu 11% a numărului de infracțiuni stradale sesizate. De precizat faptul că nu au fost comise  infracțiuni de omor sau tentative la infracțiunea de omor în mediul stradal, infracțiunile de furt au crescut cu 35 de fapte, iar cele de tâlhărie cu 6 fapte.

În ceea ce priveşte activitatea de prevenire şi combatere a infracţionalităţii asociate violenţei în familie, în cursul anului 2021, au fost sesizate 817 astfel de fapte.

În privinţa modalităţii de protejare a victimelor violenţei domestice, în cursul anului 2021, au fost emise de către instanțele de judecată 199 ordine de protecție (+14 față de 2020), 98 provenind din ordine de protecție provizorii (+7). Cele mai multe au fost emise la solicitarea victimelor 121 (-4) și 78 (+18) la solicitarea procurorului.

În perioada de referință, au fost emise 202 de ordine de protecție provizorii (+32), 121 în mediul urban (+27) și 81 (+5) în mediul rural. Dintre acestea, 98 au fost transformate  în ordine de protecție.

Infracţionalitatea sesizată contra persoanei a crescut în anul 2021 cu 8,72%, infracţionalitatea de mare violenţă a crescut cu 5 fapte.

Faptele de lovire sau alte violențe au scăzut cu 4 și s-au înregistrat creșteri ale infracțiunilor de șantaj, mai precis cu 4 fapte.

Infracţionalitatea sesizată contra patrimoniului a cunoscut în anul 2021 o creștere de 5,3%, față de anul 2020. A scăzut semnificativ, în schimb, numărul furturilor sesizate, cu 54 fapte, precum și a  furturilor din locuințe, cu 113 fapte.

Infracțiunile de tâlhărie au crescut cu 18 fapte, ajungând în anul 2021 la 39.

Pe linia infracțiunilor informatice, în evidențele statistice se constată o creștere cu 150 fapte.

În ceea ce privește criminalitatea economico-financiară, la structura de profil a fost înregistrat un trend ascendent, cu o creștere cu 9,45%.

Ponderea cea mai mare a infracțiunilor a fost reprezentată de infracțiunile de înșelăciune (450 de fapte) și fals (131 de fapte).

În cursul anului 2021, polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au desfășurat activități în 1.002 dosare penale.

În privinţa activităților de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, în anul 2021, polițiștii specializați în investigarea criminalității economice au efectuat activități specifice de cercetare penală în 154 de dosare.

Prejudiciile recuperate la emiterea referatelor de terminare a urmăririi penale în dosarele penale au însumat 3.046.320 lei, dintr-un prejudiciu creat de 5.407.360 lei, reprezentând un procent de 56,33 %.

Procentul de recuperare a prejudiciilor la emiterea rechizitoriului în dosarele penale este de 88,35 %, fiind recuperată suma de 2.809.900 de lei, dintr-un total prejudiciu de 3.180.530 lei.

În cazul acordurilor de recunoaștere încheiate de procuror în dosarele penale instrumentate de S.I.C.E. este de 100 %, fiind recuperat întregul prejudiciu, în sumă de 1.253.460 de lei.

Au fost dispuse  măsuri preventive faţă de 6 persoane, care au fost reținute sau arestate.

Activitățile de urmărire și extrădare derulate pe parcursul anului au constat în primirea spre executare a 148 de mandate/sentințe penale, fiind soluționate 156, cu 67 de persoane condamnate (7 persoane posedă câte 2 mandate penale). În perioada analizată, 7 persoane au fost extrădate/predate către România.

Au fost desfăşurate activităţi de căutare a persoanelor dispărute, fiind clarificate 264 de cazuri de dispariţie (197 minori și 67 persoane majore), situaţii în care persoanele au fost încredinţate familiei sau internate în centre de profil.

De asemenea, au fost dispuse de către organele judiciare 423 de măsuri de supraveghere judiciară, dintre care 239 reprezentând măsuri de supraveghere prin control judiciar şi 44 de măsuri de arest la domiciliu.

În domeniul silvic, în cooperare cu instituţiile cu atribuţii în acest domeniu, au fost desfășurate 455 de acțiuni și 521 de controale în fondul forestier, pe linia provenienţei, prelucrării, depozitării şi valorificării materialului lemnos și pe linia legalităţii transportului materialului lemnos.

În perioada analizată, au fost descoperite 650 de infracţiuni la regimul silvic și au fost aplicate 270 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 483.000 de lei. Totodată, s-a dispus confiscarea cantităţii de 967,83 de metri cubi de material lemnos, în valoare de 570.373 de lei.

Pe linia regimului armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase, în scop preventiv şi de constatare, au fost desfăşurate 405 acţiuni şi controale.

În cadrul activităților, au fost întocmite 116 dosare penale, au fost aplicate 44 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 21.804 lei şi s-a dispus anularea dreptului de a purta şi folosi arme şi muniţii faţă de 28 de deținători.

În anul de referință, au fost eliberate 140 de permise de port armă și prelungită valabilitatea altor 124 de permise.

De asemenea, au fost indisponibilizate 33 de arme de foc, 1.398 de bucăţi muniţie, 2.456 de explozivi (artificii și petarde), 116,3 kilograme de substanțe de protecție a plantelor, 3074 de kilograme și 290,2 tone de substanțe și deșeuri periculoase, 55,2 kilograme de mercur, 789,5 kilograme carne de vânat și 12 bucăți de trofee de vânat  au fost ridicate în vederea confiscării, precum și un autoturism.

Specialiștii Serviciului Criminalistic au efectuat 2.804 deplasări în teren, în urma cercetărilor la fața locului, s-a reușit ridicarea a 19.972 de diferite categorii de urme, respectiv urme papilare, biologice, traseologice, înscrisuri şi alte urme.

În urma activităților desfășurate, au fost identificați 116 autori creatori de urme papilare.

În cadrul Biroului de Expertize si Constatări Criminalistice, au fost efectuate 266 expertize şi constatări, fiind supuse examinării 1.479 de materiale sau urme, în vederea formulării concluziilor.

În domeniul siguranței școlare, reamintim faptul că  la data de 08.09.2020, prin Ordinul O.M.A.I. nr.1842, la nivel naţional şi judeţean s-a înfiinţat Direcţia/Biroul Siguranţa Şcolară, în scopul asigurării şi consolidării climatului de siguranţă în unităţile de învăţământ preuniversitar şi universitar şi zonele adiacente.

Această structură organizează activităţi specifice de cunoaştere, monitorizare, intervenţie şi evaluare a problematicilor şi a fenomenului infracţional în mediul şcolar preuniversitar şi universitar.

Astfel, în cursul anului 2021, au fost desfăşurate 88 participări la şedinţe cu cadrele didactice/părinţii, 141 întâlniri cu cadrele didactice/directori și 310 participări în cadrul orelor de curs, fiind abordate teme precum răspunderea penală a minorilor, bullyingul, prevenirea faptelor cu violență, a faptelor împotriva patrimoniului, prevenirea consumului de droguri, respectarea regulilor de circulație.

Au fost organizate și desfășurate 53 de acţiuni pe linia prevenirii absenteismului şcolar, 89 pe linia respectării regimului circulaţiei rutiere şi 104 pe alte linii.

Structurile de ordine publică și poliție rutieră au asigurat în zona adiacentă unităţilor de învăţământ  preuniversitar, siguranţa elevilor şi a cadrelor didactice, prin activităţi de supraveghere şi patrulare în mediul urban şi cel rural, atât la intrarea orelor de curs cât şi pe timpul zilei.

Poliţiştii de la structurile rutiere din cadrul tuturor subunităţilor de poliţie, precum şi cei desemnaţi cu atribuţii pe această linie au verificat înainte de debutul anului şcolar legalitatea documentelor vizând autovehiculele destinate transporturilor de elevi, existenţa verificării stării tehnice a acestora, precum şi semnalizarea rutieră din zona unităţilor de învăţământ preuniversitar (indicatoare orizontale, verticale, precum și marcajele rutiere), sub aspectul existenței şi al viabilității acestora.

Polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au organizat și desfășurat 7 acțiuni și 104 controale și au aplicat 139 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 40.470 de lei.

La nivelul biroului, au fost sesizate 26 de infracțiuni la Legea 205/2004, republicată, privind protecția animalelor. La OUG nr. 55/2002, republicată, privind regimul câinilor periculoşi, în perioada supusă analizei, au fost sesizate 15 infracțiuni.

În perioada analizată, au fost emise 2 ordine de plasare în adăpost, fiind plasate 5 animale.

Prevenirea accidentelor grave și a consecințelor acestora reprezintă în continuare unul dintre obiectivele prioritare în cadrul Inspectoratului.

Polițiștii rutieri au acţionat permanent pentru reducerea riscului rutier, combaterea cauzelor generatoare de accidente rutiere şi sancţionarea celor care nu respectă regulile de circulaţie, punând în pericol siguranţa circulaţiei pe drumurile publice.

În efortul susținut de reducere a accidentelor rutiere precum și a consecințelor acestora, prin activitățile preventive și de constatare, în anul 2021, poliţiștii rutieri din cadrul birourilor/formaţiunilor de profil au constatat 805 infracțiuni la regimul rutier şi au aplicat 32.292 de sancţiuni contravenţionale.

De asemenea, au fost reţinute 3.598 de permise de conducere şi au fost retrase 1.304 certificate de înmatriculare.

În ceea ce privește riscul rutier, în perioada de referință, în județul Sibiu au fost înregistrate 522 (+161) de accidente de circulaţie, însă numărul de accidente rutiere grave a fost în scădere, respectiv 112 (-7).

Din punctul de vedere al consecinţelor acestor accidente, indicatorii analizaţi au evidenţiat faptul că cele 112 de accidente rutiere grave s-au soldat cu decesul a 40 de persoane (+10).

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave au fost neacordarea de prioritate pietonilor, indisciplina pietonilor şi viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de drum.

Pe linia achizițiilor publice, în anul 2021, au fost derulate 1.521 de achiziţii directe, în valoare totală de 4.264.443,34 lei, prin care  s-a asigurat necesarul de bunuri, servicii şi lucrări.

Au fost achiziţionate echipamente de natura comunicaţii şi informatică, în valoare totală de  447.815,39 lei.

Au fost efectuate lucrări de reparaţii curente la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu, 8 posturi de poliție, 7 poliții orășenești, precum și lucrări de întreținere la mai multe spații din cadrul imobilelor administrate, în valoare totală de 2.401.779 lei.

În anul 2022, acțiunile pentru impunerea măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS COV2, creşterea nivelului de siguranţă rutieră şi prezenţa activă a poliţiştilor rutieri pe principalele artere de circulație, în punctele cu risc ridicat de accidente şi la orele semnalate cu trafic intens, rămân în continuare priorități în cadrul inspectoratului.

Pentru siguranța călătorilor în stațiile de cale ferată, în trenurile de călători, în Aeroportul Internațional Sibiu, precum și pentru prevenirea producerii unor accidente la trecerile la nivel cu calea ferată, polițiștii Biroului de Poliție Transporturi Sibiu au desfășurat, în sistem integrat, 125 de acțiuni.

În perioada analizată, au fost înregistrate 57 de infracțiuni și au fost aplicate 615 sancțiuni contravenționale, în valoare de 222.400 lei. Au fost verificate 920 de trenuri regio și interregio.

Au fost depistați 29 de urmăriți naționali, dintre care 28 de minori dispăruți.

De asemenea, printre principalele obiective stabilite în cadrul instituției se regăsește desfășurarea unor programe de pregătire teoretică și tactică, în special a polițiștilor tineri, încadrați în ultimii ani, adaptate la condițiile existente, dispunerea unor măsuri de ocupare a funcțiilor din mediul rural, pentru creșterea siguranței cetățeanului și concentrarea eforturilor pentru combaterea fenomenului infracțional pe linie de silvicultură și criminalitate informatică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.