SIBIU – Dilema transportului public versus maşina personală

1
61

La finalul unui an ȋn care investiţiile ȋn transportul public din Sibiu au fost considerabile,
ne-am gândit să facem o analiză referitoare la argumentele utilizării transportului ȋn comun
versus autoturismul propriu.
Mulți dintre noi se confruntă cu această dilemă: să investim într-o mașină personală sau să
utilizăm transportul public? Ambele variante au argumente pro și contra, care pot fi greu de
cântărit.
Ȋn privinţa mașinilor personale cel mai mare avantaj al acestora este că oferă confort.
Puteți să vă faceţi programul după cum doriți, fără să vă faceți griji cu privire la orare sau rute.
Maşina personală vă oferă de asemenea, un sentiment de independență, fiind mai confortabilă
decât transportul public – puteți controla temperatura ȋn care călătoriţi, muzica și alți factori.
Toate astea pot face călătoria mai plăcută.
Există ȋnsă şi o serie de dezavantaje: achiziţionarea unei mașini personale poate fi
costisitoare, iar preţul carburantului a crescut ȋn ultima perioadă. Trebuie să luați de asemenea în
considerare costurile cu asigurările, taxele și întreținerea maşinii. Pe lăngă toate astea, mai există
și impactul asupra mediului. Mașinile produc emisii care contribuie la poluarea aerului și la
schimbările climatice, la care mulţi dintre noi suntem sensibili şi care pe termen lung pot cauza
probleme de sănătate ȋn special celor mici.
De cealalată parte se află opţiunea utilizării transportului public. Principalul avantaj al
transportului în comun este costul.
Dacă facem un calcul scurt, o persoană care face zilnic ȋn medie 10 Km dus respectiv 10
Km ȋntors de la muncă cu maşina proprie, la un consum mediu de 8 litri la suta de km, ar
consuma o medie de 50 de litri de carburant pe lună. La un pret mediu de 8 lei/ litru de benzină
rezultă un cost mediu de 400 de lei pe lună doar pentru trasport. Ȋn cazul motorinei, costul e ceva
mai mare, preţul mediu al litrului de motorină find de 8.28 lei/litru. Ȋn cazul ȋn care o familie are
două maşini pe care le utilizează, costul este evident, dublu. Şi asta doar pentru a ne deplasa la
muncă !
Dacă ne referim la preţurile aferente transportului public ȋn Sibiu, un abonament pe 30 de
zile calendaristice costă 86 de lei. Diferenţa, ȋn cel mai bun caz, depăşeşte 300 de lei pe lună, ȋn
favoarea trasportului public, o sumă considerabilă pentru unii.
Ca atare, este incomparabil mai ieftin să te deplasezi cu mijloacele de transport ȋn comun
decât cu maşina personală.
Alte avantaje ale utilizării transportului public pe lângă cel de ordin material ar fi acela că
nu trebuie să conduci. După ce ieşi obosit de la muncă şi după 8 ore ȋn care te-ai concentrat pe ce
aveai de făcut, ȋntr-un autobuz te poţi relaxa şi poţi să te laşi condus până acasă.
Dacă ne referim la condiţiie de călătorie, transportul public din Sibiu a beneficiat ȋn
ultimii doi ani de ȋmbunătăţiri considerabile ȋn ceea ce priveşte flota auto, aşa ȋncât cea mai mare
partea a acesteia este formată acum din autobuze noi, dotate cu toate opţiunile necesare unui
transport public modern şi confortabil. Autobuzele sunt dotate cu sisteme audio-video pentru
informarea călătorilor, aer condiționat și încălzire, echipamente pentru WiFi și prize USB pentru
încărcarea aparatelor mobile, rampă pentru accesul persoanelor care se deplasează cu cărucior
rulant sau cu cărucior pentru copii.
Un alt aspect de luat ȋn calcul este poluarea pe care o presupune utilizarea maşinilor
personale versus transport public. Putem spune că o maşină personală este utilizată ȋn medie de

două persoane pentru transportul spre şi de la locul de muncă. Ȋn acelaşi timp, capacitatea medie a
unui autobz de 12 metri este de 91 de locuri, iar al unui autobuz articulat, de 18 metri lungime
este de 158 de locuri pentru pasageri.
Ca atare, un autobuz scurt transportă un număr de pasageri egal cu cel transportat de 18
maşini pline la capacitate maximă. Dacă luăm ȋnsă ȋn calcul numărul mediu de utilizatori amintiţi
mai sus şi anume două persoane la o maşină, atunci vorbim de un număr de 45 de maşini mici
care circulă pe şosele transportănd persoanele care ar putea ȋn mod normal ȋncăpea ȋntr-un singur
autobuz.
Dacă extrapolăm calculul la cazul unui autobuz articulat, acesta ar transporta un număr de
călători care ȋn altă situaţie ar călători utilizănd 79 de maşini mici. Credem că nu mai este cazul
să detaliem gradul de poluare aferent acestui număr imens de maşini care circulă zilnic ȋn oraş.
Ȋn final, dacă luăm ȋn calcul toate cele prezentate mai sus, cu toate lucrurile bune şi cu
toate neajunsurile transportului public, depinde de fiecare dintre noi să ne facem propria analiză
şi să decidem care variantă de transport ni se potriveşte cel mai mult.
Tendinţa ȋnregistrată ȋn toate oraşele mari, pornind dealtfel tot de la considerentele
prezentate mai sus, este de a renunţa la maşinile personale ȋn favoarea trasportului public. Este
singura modalitate prin care se poate reduce traficul şi poluarea din zonele foarte aglomerate.
Faptul că flotele auto ȋn transportul public se ȋmbogăţesc ȋn ultima perioadă cu autobuze cu emisii
reduse este ȋncă un punct ȋn plus adus ȋn sensul reducerii gradului de poluare şi al creşterii
calităţii mediului ȋn care trăim.
Asadar, putem concluziona că oraşele au o amprentă de carbon mai mică atunci când
autobuzele sunt integrate în viața de zi cu zi. Mai puține mașini pe drumuri înseamnă mai puțin
trafic, iar mai puțin trafic înseamnă că există mai puține emisii de carbon și mai puțin timp
pierdut pe drum. Ar exista mai mult spațiu pentru bicicliști și pietoni să călătorească în siguranță,
iar oamenii ar ajunge la destinații mai repede datorită străzilor mai puţin aglomerate. Alegerea
este a noastră !

1 COMENTARIU

  1. Incurajarea transportului in comun nu se face prin marirea biletelor cu 50% si a abonamentelor cu 40%. Măririle au fost facute in Septembrie. Nu asa se incurajeaza transportul in comun 🙁

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.