Sibiu – Conferinţă de presă la PNL Sibiu

0
83

Subiectul 1 ,,Legile Educației¨

Pachetul de legi ale educației „România Educată”, proiectul ambițios al Președintelui Klaus Iohannis, la care au contribuit zeci de mii de profesori, elevi și studenți, specialiști din educație, sindicate și mediul privat – a fost votat de Camera Deputatilor. În doar câteva săptămâni, acesta va deveni LEGE, ca urmare a votului din Senatul României.

Este vorba despre un pachet de reforme coerente, predictibile și așteptate de toată societatea.

După ce în ultimii 12 ani, Legea Educaţiei Naţionale a suferit aproape 400 de modificări, România are acum un proiect de ţară matur, modern şi pregătit a fi pus în practică. Iar acesta este în primul rând meritul preşedintelui Klaus Iohannis, care a urmărit demararea și punerea în practică a acestui proiect.

Alături de specialişti în ştiinţele educaţiei şi reprezentanţi ai societăţii civile mă bucur să fiu și eu parte din acest demers.

Am apreciat și încurajat munca şi implicarea profesioniştilor din mediul educaţional, a practicienilor din şcolile noastre, pentru a face din acest proiect o lege care să reseteze educaţia din ţara noastră.

În aceste pachete de legi se regăsesc proiectele și măsurile pentru care am depus extrem de mult efort în ultimii 10 ani.

Vorbesc aici despre:

• Masă la școală;

• Masteratul Didactic;

• Reducerea violenței în școli și a abandonului;

• 1 milion de burse școlare în fiecare an;

• Transport gratuit;

• Învățământul dual;

• Platformă educațională online pentru elevi.

Un lucru bun care se va întâmpla după ce acest pachet de legi va fi publicat în Monitorul Oficial este că zonele defavorizate vor primi prioritate la alocările bugetare.

Îndeosebi, în aceste zone defavorizate avem nevoie de programe și finanțări pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar, combaterea analfabetismului funcțional, implementarea unei educații centrate pe elev, stoparea fenomenului de bullying, profesori bine pregătiți și motivați.

Cele două legi reprezintă garanția că, în timp, România va fi o țară dezvoltată și prosperă prin educație.

În aceste două legi, exista masuri pentru ca:

• Școala să beneficieze de o finanțare corectă;

• Elevii și studenții să aibă la catedră profesori bine pregătiți și plătiți pe măsura pregătirii și a performanțelor;

• absolvenții să-și găsească mai ușor un loc pe piața muncii și în societate.

În plus, prin adoptarea celor două legi am creat cadrul legal pentru a îndeplini jalonul 452 din Planul Național de Redresare și Reziliență. Ministerul Educației și va primi o finanțare de 3,6 miliarde euro, bani care vor fi investiți în școli, grădinițe, universități, elevi și studenți, biblioteci și cluburi ale copiilor etc.,

În ceea ce privește Legea învățământului superior, aceasta vine în sprijinul studenților, profesorilor, cercetării și dezvoltării unor programe care să pregătească viitorii absolvenți noilor provocări din societate și piața muncii.

Atrăgeam atenția în urmă cu ceva timp că jumătate dintre studenții care se înscriau la o facultate ajungeau să o abandoneze în primul an. Astăzi putem vorbi de un nou Program Național de Reducere a Abandonului Universitar, prin care se va sprijini tranziția de la învățământul secundar superior la învățământul universitar. În plus, se vor putea realiza reînmatricularea studenților, prin  masuri de tip „A doua șansă”.

Am introdus învățământul superior dual și posibilitatea constituirii de consorții pentru învățământ dual.  Baza legală pentru programul de investiții in consorții de învățământ profesional dual, măsură ce se bucură inclusiv de o alocare consistentă din fonduri europene prin care sper ca si Sibiul sa fie beneficiar prin proiectul ambițios asumat de primărie, Universitatea Lucian Blaga si Liceele tehnologice.

Studenții care vor urma masterul didactic vor primi o bursă egală cu salariul unui debutant din sistemul de învățământ.

Libertatea academică și autonomia universitară, integritatea si etica academica vor fi literă de lege.

Profesorii vor avea parte un salariu decent, dar și de o pensie corectă.

Este adevărat că partea care ținea de salarizarea profesorilor a fost scoasă din pachetul inițial, însă ea va fi introdusă în legea salarizării unitare, unde voi urmări, ceea ce deja am demarat in perioada in care am fost ministru al muncii, ca profesorii sa fie mai bine plătiți printr-o reașezare, superioară, in grila de salarizare.

Subiectulal 2-lea

Satisfacția muncii din ultimii ani: România are la dispoziție astăzi 80 milioane de euro pentru sprijinirea persoanelor vârstnice!

România va putea oferi servicii pentru sprijinirea persoanelor vârstnice în valoare de 80 milioane de euro prin Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027.

Este program extrem de important, dacă ținem cont că în România doar 1,3% dintre persoanele vârstnice, aflate în dificultate, beneficiază de servicii de îngrijire.

Persoanele vârstnice care nu au un sprijin din partea familiei sunt cele mai expuse riscului de sărăciei şi excluziunii sociale.

Potrivit INS, la începutul anului 2020, în România avea 3,66 milioane persoane cu vârste de peste 65 de ani. Dintre acestea, aproximativ 963.000 de seniori cu vârste de peste 65 de ani ar avea nevoie de îngrijire la domiciliu.

Din păcate, bugetele multor primării sau consilii județene nu pot face față acestei provocări.

Încă din perioada în care eram ministru al muncii am inventariat aceste probleme și am căutat soluții legislative și surse posibile de finanțare.

Astfel, astăzi pot anunța cu bucurie că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat, în consultare publică, Ghidul solicitantului „Comunități de seniori – sprijin pentru persoane vârstnice vulnerabile afectate de probleme locative“.

Iar apelul de proiecte va fi deschis în perioada 11 iunie – 10 august 2023. Cererile de finanțare vor putea fi depuse exclusiv prin intermediul aplicației MySMIS2021 / SMIS2021+.

Proiectele finanțate prin acest apel vor viza servicii de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice cu venituri reduse, fără aparținători legali sau cu aparținători care nu au venituri suficiente, precum și ameliorarea situației locative și a infrastructurii de locuire individuală prin adaptarea acesteia pentru vârstnicii vulnerabili.

Trebuie să mai spun că numărul total de servicii autorizate de îngrijire a persoanelor vârstnice la domiciliu este de doar 259 la nivel național, o bună parte autorizate în mandatul meu de ministru al muncii, din care în mediul rural doar 86. Concomitent, numărul de căminele rezidențiale de bătrâni licențiate este insuficient: 557 în anul 2020.

Am speranța că prin astfel de proiecte vom contribui la menținerea independenței și calității vieții persoanele vârstnice.

Acestea vor putea să locuiască, în continuare, în casele lor și să participe activ la viața socială. Acestea vor beneficia de servicii de îngrijire la domiciliu, de la hrănire și până la igienizare, cât și servicii de îngrijire medicală și terapie.

Ce se finanțează (Informații suplimentare)

În cadrul apelului vor fi finanțate proiecte care vor asigura:

Construcția de locuințe sociale noi

• Reabilitarea de locuințe sociale individuale adaptate pentru persoanele vârstnice afectate de probleme locative, reabilitare și adaptare a ambientului în locuințele personale/ individuale ale persoanelor vârstnice vulnerabile

• Modernizarea/ reabilitarea centrelor de zi

• Furnizarea de servicii de îngrijire la domiciliu de tipul: igienă corporală, îmbrăcare și dezbrăcare, hrănire și hidratare, transfer și mobilizare, deplasare în interior, comunicare, preparare hrană, cumpărături, menaj și spălătorie, facilitare deplasare în afara casei și însoțire, administrarea și gestionarea bunurilor, acompaniere și socializare;

• Servicii complementare acordate integrat: îngrijire medicală, reabilitare/ recuperare, terapie ocupațională, psihoterapie, psihopedagocie, consiliere socială, juridică și de informare etc.

• Servicii de tip centre de zi pentru asistență și recuperare se vor asigura servicii de îngrijire personală, integrat cu serviciile complementare de recuperare și reabilitare funcțională (terapii de recuperare/reabilitare funcțională), activități terapeutice și ocupaționale, precum și consiliere psihologică, linie telefonică de urgență, asistență şi suport pentru familia persoanei vârstnice, suport pentru realizarea activităților administrative şi gestiunea bunurilor etc.

Cine poate depune proiecte

• Furnizori de servicii sociale publici și privați autorizați acreditați, în parteneriat cu autorități publice locale din localitatea/ localitățile în care se implementează proiectul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.