Implementează un  sistem ERP prin ”digitalizarea IMM-urilor”

0
227

Mult aşteptatul program ”digitalizarea IMM-urilor” anunţat încă din 2020 în cadrul PNRR urmează să fie lansat în a doua jumătate a anului. Această sursă de finanţare nerambursabilă reprezintă o şansă reală pentru companiile care doresc să implementeze un sistem ERP modern și să facă trecerea la un stil nou de lucru, bazat pe digitalizare, colaborare şi mobilitate.

Din perspectiva Soft Net Consulting, principala provocare a acestui program, prin intermediul căruia se pot obţine între 30.000 şi 100.000 Euro pentru achiziţii de Echipamente, Software şi Servicii IT, este pregătirea proiectelor. 

Pentru că în general, documentaţia de tip ”ghidul solicitantului” apare târziu , timpul alocat pentru analiză, consultanță, definire cerinţe şi scriere proiect este scurt şi multe etape sunt parcurse în grabă.

În ciuda mesajelor de marketing, nu există termenul generic ”soluţii de digitalizare”, care să fie uşor de cumpărat şi utilizat, ci un proces de digitalizare care implică transformarea modului de a face business cu ajutorul tehnologiei.

În funcție de fiecare companie, digitalizarea poate implica mai multe multe aspecte, de la realizarea unui site de e-Commerce care să accelereze vânzările online, la implementarea unui sistem ERP ( https://softnetconsulting.ro/sistem-erp/) care să crească eficienţa internă, ambele corelate cu alte aplicaţii și servicii IT.

Alături de ”digitalizarea IMM-urilor” (https://mfe.gov.ro/hg-digitalizare-imm/) un alt program cu fonduri europene aduce noi oportunităţi pentru dotarea cu tehnologii moderne. Ghidul solicitantului pentru proiectul “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”  a fost deja publicat luni 25 iulie (vezi aici… https://mfe.gov.ro/actiunea-4-1-1-poc-ghidul-solicitantului-consolidat-in-urma-consultarii-publice/), iar apelul se deschide pe 16 August, prin portalul IMM Recover (https://granturi.imm.gov.ro/#/home).

Chiar dacă programul nu este centrat pe digitalizare permite investii de bază în hardware şi software (şu sau fără instalare) precum şi cheltuieli cu transformarea digitală: active necorporale precum brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare. Atenţie: valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului.  Granturile din acest program au valori de până la 500.000, iar mulţi analişti consideră că includerea unui componente de digitalizare într-un proiect mai amplu de ”retehnologizare şi creşterea capacităţii de reziliență„ poate avea o şansă în plus de câştig.

Cheltuieli eligibile în proiecte de digitalizare

Aşa cum spuneam anterior, fiecare companie are propria reţetă de digitalizare, bazată nu pe o soluţie unitară ci pe un pachet. 

Unele soluţii sunt mai simple (website, email, platforma de colaborare, reţea) altele sunt mult mai complexe ( gestiunea resursele cu un sistem ERP integrat, gestiunea clienţilor cu un sistem CRM, gestiunea depozitului cu un sistem WMS etc). 

De altfel, lista cheltuielilor eligibile este relative generoase şi include cam tot ce are nevoie de o companie mică/medie să se modernizeze:

  • Echipamente și dispozitive IT împreună cu serviciile de instalare, configurare şi punere în funcţiune (de la servere la case de marcat, POS-uri și calculatoare)
  • Soluţii şi platforme pentru comerţ electronic
  • Dezvoltarea de website-uri, împreună cu achiziţia domeniului şi a serviciilor necesare de hosting
  • Implemenatre sistem ERP, CRM, WMS cu servicii de analiza, customizare şi licenţele aferente (inclusiv pentru bazele de date) precum și trainingul necesar
  • Servicii de migrare a datelor de la sistemele vechi la cele noi
  • Digitalizarea documentelor pe suport analog
  • Crearea unor reţele de date (cablate sau wireless)
  • Semnătură electronică (atât de necesară în lucrul cu autorităţile, inclusiv pentru trecerea la noul sistem eFactura)
  • Consultanță pentru elaborarea şi depunerea proiectului (în valoare de max 5% din suma totală)
  • Servicii de tip cloud sau SaaS (Software aş a Service)

Implementarea unui sistem ERP în procesul de digitalizare

Există multiple motive pentru care o companie trebuie să utilizeze un sistem ERP, unul dintre cele mai relevante fiind că va unifica toate datele şi procesele de business, de la financiar la HR, într-un singur sistem, 100% digital.  Până la urmă, digitalizare înseamnă mai puţină hârtie şi mai multă automatizare, pentru a creşte eficienţa, a reduce riscurile, a oferi mai multă valoare clienţilor şi a exploata mai bine oportunităţile apărute în piaţă, ceea ce practic livrează un sistem ERP modern, precum cele implementate de Soft Net Consulting.

Prezentă pe piață din 1999, Soft Net Consulting asistă companiile românesti în transformarea digitală cu ajutorul unui portofoliul extins de soluții si servicii IT: de la implementarea unui sistem ERP și CRM, la dezvoltarea de soluții personalizate pentru productie, retail si transporturi, cu servicii de suport și training la nivel național. Pentru mai multe informații accesați: https://softnetconsulting.ro/

Adevărat, nu putem pune egal între transformare digitală şi implementarea unui sistem ERP, deoarece primul proces implică şi alte componente (comerţ electronic, mobilitate, colaborare, social media, relaţiile cu clienţii etc) însă ERP-ul este platforma de lansare pentru orice efort de modernizare şi digitalizare a unei companii. 

Pentru orice companie relativ matură, nu se poate vorbi de digitalizare în lipsa unui sistem ERP, care să aducă vizibilitate asupra activităţii, să fluidizeze tranzacţiile şi să ofere suport decizional pentru management. Din acest motive, implementarea unui sistem ERP trebuie abordată cu prioritate şi seriozitate. Derulat în grabă poate deveni o sursă de stres şi o investiție care să nu întoarcă valoarea aşteptată de beneficiar.

Pentru a diminua aceste riscuri, Softnet Consulting recomandă pregătirea din timp a proiectelor care includ componente de tehnologie/transformare digitală şi abordarea alături de un consultant cu experienţă. Este nevoie de timp pentru:

  1. Analiza proceselor de business şi optimizarea acestora
  2. Crearea diagramelor cu fluxurile de lucru
  3. Identificarea cerinţelor de la utilizatori/departamentele cheie
  4. Identificarea celor mai bune practici şi a soluțiilor potrivite
  5. Pregătirea datelor şi a strategiei de migrare la noul sistem

Indiferent de programul de finanţare pentru care optezi (Digitalizare IMM sau IMM Recover), implementarea unui sistem ERP implică aceeaşi paşi și trebuie pregătită similar. Fondurile europene reprezintă o şansă reală de modernizare, la o fracţiune din costul pe care l-ar presupune derularea unui astfel de proiect cu finanţare proprie sau împrumuturi bancare. Zeci de companii au făcut deja acest pas prin programele anterioare, căile sunt deja cunoscute, deci poţi apela cu încredere.

Atât consultanţii de business cât şi cei tehnici sunt gata să te ajute să faci primul pas. Contactează Soft Net Consulting la office@softnetconsulting.ro şi transformă-te digital cu fondurile europene nerambursabile.

Modernizează-te prin tehnologie!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.