Când vine vorba despre vaccinarea împotriva Covid-19, există, într-adevăr,doar două Românii?

0
458

În contextul unor dezbateri tot mai aprige duse de cei pro-și anti-vaccinare împotriva Covid-19, există o majoritate indecisă – 81% din populația nevaccinată – aflatăîn expectativa unor informații concrete și coerente cu care săpoată lua o decizie.

Protejarea familiei este cel mai important considerent pro-vaccinare pentru nevaccinații indeciși (37%), urmat de dorința de a reveni la normalitate (27%) și, abia apoi, de temerile legate de propria sănătate (26%).

Loteria vaccinării sau ziua liberă la serviciu sunt cele mai puțin convingătoare motivații pro-vaccinare în rândul nevaccinaților indeciși (3%).

În discuțiile din mediul online despre vaccinarea împotriva Covid-19 nu există opinii moderate – în luna octombrie, dintre cele 15.000 de comentarii și postări pe forumuri, 59% sunt din sfera teoriilor conspiraționiste și anti-vaccin (sursa: Zelist). Pe stradă, în autobuz, la TV, România pare a fi împărțităîn pro și contra vaccin. Dar este aceasta oglinda societății românești?

Agenția Leo Burnett,membră a Publicis Groupe România, a derulat un studiu pentru a vedea în ce măsură cele două atitudini diametral opuse sunt reprezentative pentru societatea românească.

Irina Savu, Data Intelligence Director, Leo Burnett: „În realitate, lucrurile stau foarte diferit față de ceea ce vedem în mass-media și pe internet. Faptul că cei anti-vaccin sunt foarte vocali – aproape 60% din comentariile online – nu înseamnă că sunt și mulți.Studiul arată că mai puțin de 20% dintre persoanele nevaccinate sunt anti-vaccin. Imensa majoritate a populației nevaccinate este dezorientată– nu respinge ideea vaccinării, însăse confruntă cufoarte multe temeri și neclarități pentru care nu și-a găsit răspuns în comunicarea de până acum”.

Cercetarea, realizată la începutul lunii noiembrie, a identificat patrutipologiiîn rândul nevaccinaților indeciși, fiecare caracterizată de propriile bariere în calea vaccinării, dar si de o serie de motivațiipersonale puternice, care ar putea săîi conducăspre o decizie.

Temători cu privire la efectele vaccinului –36% dintre nevaccinații indeciși

Noutatea vaccinului împotriva Covid-19este o barierăcareîi neliniștește în special pe cei cu vârsta peste 35 de ani, din mediul urban, cu educație medie și superioară. Teama pentru efectele pe termen lungeste observată în special în rândul femeilorși persoanelor cu copii.

Tinerii de 18-24 de ani și persoanele de peste 55 de ani sunt cei mai îngrijorați de efectele secundare pe termen scurt ale vaccinului. De asemenea, tinerii și persoanele din mediul rural sunt cei care au ca barieră importantăfrica de aceîn general.

Scepticidespre utilitatea vaccinului– 24% dintre nevaccinații indeciși

Îndoielile despre utilitatea vaccinării provin din faptul că vaccinul nu oferă protecție 100% împotriva noului coronavirus; acestaîi determină să considere că nu au nevoie de vaccin în special pe tinerii cu vârste pânăîn 35 de ani. Informația că existămulte cazuri grave de COVID-19și în rândul persoanelor vaccinateîi neliniștește în special pe bărbați, pe persoanele de peste 55 de ani și pe cei cu educație primară. Convingerea căe mai natural să treacă prin boalăeste cea mai puternicăîn rândul bărbaților din mediul urban.

Dezorientați de lipsa de informații– 23% dintre nevaccinații indeciși

Neclaritatea cu privire la efectele adverse este o barierăîmpotriva vaccinării în special pentru bărbați, persoane cu copii și persoane din mediul rural.

Tinerii și persoanele cu studii superioare se simt blocate de multitudinea de informații contradictorii care circulăîn mass media. Zvonuri nefondate sau informații eronate dpdv științific,precum faptul căse injectează cu un virus,îi oprește în special pe bărbați, tineri și persoane din mediul rural.

Opozanții obligativității vaccinului – 17% dintre nevaccinații indeciși

Pentru o parte dintre ezitanți, obligativitatea vaccinării constituie în sine o barieră majoră, crescând îngrijorarea în privința vaccinul împotriva Covid-19. În aceastăcategorie se încadreazăîn special persoanele peste 55 de ani, tinerii de pânăîn 24 de ani, precum și femeile.

Motivații pro-vaccinare

Protejarea familiei reprezintă cea mai puternicămotivație care i-ar putea determina pe vaccinații indeciși să aleagă vaccinul (37%). Urmează dorința de a reveni la o viață normală (27%)și abia apoi grija pentru propria sănătate (26%). În rândul tinerilor se remarcăși posibilitatea de a călători, care reprezintăo motivație chiar mai importantă decat protejarea familiei (39%).

Loteria vaccinării sau alte beneficii, precum ziua liberă la serviciu, sunt cele mai puțin convingătoare motivații pro-vaccinare, pentru nevaccinații indeciși (3%).

Surse de informare

Sursele de informareîn care au încredere cei care sunt în expectativa unei decizii sunt:doctori și epidemiologi (35%), prieteni și rude vaccinate (26%) sau experți din țări în care pandemia esteținută sub control (21%).În cazul tinerilor se remarcăși rudele plecate în străinătate, ca o sursă de informații de încredere (22%).Cele mai neconvingătoare surse de informații – în ordine: celebrități, preoți, persoane publice sau politicieni.

Irina Savu, Data Intelligence Director, Leo Burnett:„Studiul relevă faptul că, după aproape 2 ani de pandemie și un an de la lansarea vaccinului, pentru majoritatea oamenilor lipsesc informații de bază precum înțelegerea gravității bolii Covid-19 sau a modului în care funcționează vaccinul și care sunt efectele sale adverse. Frica și lipsa informării sunt motivele principale ale ratei reduse de vaccinare. Oamenii au în continuare nevoie de o comunicare coerentă și relevantă, din surse de încredere, care să le raspundă neclarităților, să adreseze fiecare temere în parte și să construiască pe cele mai importante motivații pentru fiecare categorie socială”.

Metodologie

Studiul* a fost realizat de agenția Leo Burnett, în parteneriat cu Reveal Marketing Research, prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), pe un eșantion reprezentativ de 1.325 de respondenți din mediul urban și rural, în perioada 27 octombrie – 3 noiembrie 2021.

Agenția pune la dispoziție rezultatele complete ale studiului tuturor celor care doresc să le consulte și să aprofundeze subiectul prezentat. Mai multe informații pot fi solicitate la adresa de e-mailcontact@dataintelligence.ro

* Studiul a fost finanțat și dezvoltat exclusiv de către agenția Leo Burnett și nu implică punctul de vedere al Guvernului sau companiilor farmaceutice.

Despre Leo Burnett Romania:

Leo Burnett este Agenția Anului la EFFIE Awards 2018, 2019, 2020 și 2021. În mod constant o agenție de top, Leo Burnett a reușit de-a lungul timpului să creeze lideri de piață din clienții pe care i-a deservit. Această perpetuă căutare a excelenței i-a adus agenției atât recunoaștere locală, cât și internațională, câștigând trofee și nominalizări la cele mai importante festivaluri din industrie, precum: Effie Europe, Cannes Lions, Golden Drum, Eurobest, Clio Awards, Andy Awards, D&AD, ADC*E, EFFIE, FIBRA, Internetics și multe altele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.